Wist u dat je een huurovereenkomst ook voor een bepaalde tijd af kunt sluiten?

Sinds 1 juli 2016 is het voor verhuurders van woonruimte mogelijk om kortlopende huurovereenkomsten af te sluiten met huurders, zonder dat de verhuurder is gebonden aan de wettelijke opzeggingsgronden. Kristien Aerts: “De bepaalde tijd is voor een zelfstandige woning maximaal 2 jaar en voor een onzelfstandige woning (zoals kamers in studentenhuizen) 5 jaar.”

Let op de schriftelijke bevestiging bij het einde van de termijn

Tot deze wetswijziging was het voor verhuurders lastig om de huurovereenkomst te beëindigen, ook bij huurovereenkomsten voor bepaalde tijd. Huurders genieten namelijk een hoge mate van huurbescherming, wat inhoudt dat de huurovereenkomst niet zomaar kan worden beëindigd zolang de huurder aan zijn verplichtingen voldoet (uitzonderingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld dringend eigen gebruik).
Bij de nieuwe vorm van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd heeft de verhuurder hier geen ‘last’ van en stopt de overeenkomst op het afgesproken moment mits de verhuurder het einde van de overeenkomst op tijd heeft bevestigd. Het einde van de overeenkomst moet op zijn vroegst 3 maanden en op zijn laatst 1 maand, voor het einde van de huurovereenkomst schriftelijk worden bevestigd. Kristien: “Wanneer de verhuurder zich niet aan deze termijn houdt, loopt de huurovereenkomst door voor onbepaalde tijd met alle wettelijke gevolgen van dien! Het is dus erg belangrijk deze termijn goed te bewaken en ervoor te zorgen dat de bevestigingsbrief ook de huurder bereikt.”

Diverse regels

“Daarnaast zijn er nog een aantal andere belangrijke regels voor het verhuren voor bepaalde tijd. Zo mag de huurovereenkomst maar één keer met dezelfde huurder worden gesloten. Er kan dus niet worden gekozen voor een huurtermijn van bijvoorbeeld 2 x 1 jaar. Daarnaast mag de verhuurder de overeenkomst niet eerder beëindigen dan aan het einde van de afgesproken huurperiode. Dit geldt niet voor de huurder, hij/zij mag de huur tussentijds opzeggen.”

Gratis 30 minuten adviesgesprek
Bent u benieuwd of deze manier van verhuren iets voor u is? Ik adviseer en begeleid u graag! Bel voor het maken van een gratis 30 minuten adviesgesprek met 085 047 35 53 of plan hier een afspraak.